baterie słoneczne montaż

Podobne podstrony
 
Widzisz posty znalezione dla zapytania: baterie słoneczne montaż




Temat: Ochrona odgromowa baterii słonecznych
Witam

Projektuję obiekt z wymagana ochrona odgromową (hotel) na dachu którego przewiduje sie montaż baterii słonecznych ,służących do podgrzewania wody w basenie i dla cełów klimatyzacji


Baterie słoneczne czy to w/g inwestora "ogniwa fotowoltaiczne ", czy "kolektory słoneczne"
Osobiście jeszcze nie spotkałem się nigdy z instalacją fotovoltaiczną służącą do podgrzewania wody w basenie czy klimatyzacji.
Ale jest w kraju wykonanych wiele instalacji z kolektorami słonecznymi (wężownice z rur z krążąca wodą odbierające energię promieniowania słonecznego).
Dla kolektorów słonecznych, które są na dachu wystarczy podłączyć wejście i wyjście rurowe (zasilanie wodne i powrót) do instalacji odgromowej.

Pozdrawiam Czesław





Temat: Ochrona odgromowa baterii słonecznych
Witam.
Projektuję obiekt z wymagana ochrona odgromową (hotel) na dachu którego przewiduje sie montaż baterii słonecznych ,służących do podgrzewania wody w basenie i dla cełów klimatyzacji.Baterie zajmują pow. ok 800m2.Czy Koledzy zetkneli sie w swojej praktyce z tym problemem.Nie bardzo jest jak prowadzic zwody poziome-a jest to element na dachu na konstrukcji wsporczej metalowej.Ze względów estetycznych architekt nie widzi zwodów wysokich.
Będę wdzięczny za wszelkie rady.
Pozdrawiam, Janusz Warecki.





Temat: Przeterminowane 35 lat
AVE...

A kto powiedział, że do napędzania maszyn trza elektryczności, hę?
Nikt chyba z pobecnych nie przykładał się do historii i rewolucji przemysłowej.

Przydomowy wiatrak, nawet samoróbka, da dość energii do zasilania kilku sprzętów, ponadto energię tą można magazynować. Mamy baterie słoneczne, słoneczne kolektory, źródła geotermalne, elektrownie wodne i wiatrowe. Dalej stoą maszyny parowe opalane węglem, diesle i biodiesle, elektrownie na biogaz do montażu w gospodarstwie, ogniwa paliwowe i niewolników.
Niewielki silnik parowy jest w stanie napędzać maszynę przędzalniczą i młyn jednocześnie. Drugi może napędzać odziarniarki i dmuchawy w kuźni oraz mechaniczne młoty do kucia. Większość lekkiego przemysłu i cześć ciężkiego da się odtworzyć używając alternatywnych źródeł zasilania. Nie potrzeba dziesiątek megawatów by produkować puszki z mięsem i amunicję. Wystarczy kilka silników parowych i kilku ludzi do noszenia wiader z węglem. W Teksasie zamiast węgla wystarczy krowie gówno. To, że fabryczne komputery Moloch wirusami zajebał wcale nie znaczy, że nie da się produkować towarów. Nie będzie to wydajność produkcji porównywalna z przedwojeną, ale też nie będzie to durne rękodzielnictwo.

Ponadto i tak większość dużych fabryk jest w Chinach i okolicach.



Temat: Najlepsza publicystyka numeru 14

gdyby tak nie było, już dawno mielibyśmy pełno przydomowych wiatraków

Kolejne urban (social) legend. Zakres prędkośći wiatru przy których ekonomicznie uzasadnione jest eksploatowanie wiatraka bywa bardzo wąski. Wiatr za mocny to koniecznośc unieruchomienia śmigła. Za słaby - nie pociągnie. Okres zwrotu nakładów przy założonych kosztach konserwacji bywa porażający. A czasem ujemny. Dodaj oszpecenie krajobrazu, czasami hałas, strefy ochronne, minimalne odległości, a przede wszystkim koszty, porażające koszty rzędu 100 tys. zł za "zestaw podstawowy".

Ogrzewanie geotermalne to skarpetki, w które wpuszczono u nas górali na podhalu. Zna ktoś bliżej temat? Bo ja z górali nizinnych, nie chcę ryzykować kosy

Jedynie rozsądne wydaje się być ogrzewanie słoneczne oraz baterie słoneczne. Przy pogodzie grudniowej, ok.2 - 4 st.C, pochmurno, wietrznie jedna bateryjka potrafi w miarę szybko podgrzać cały zasobnik wody dla domku. Trzy to luksusik, do tego jedno fotoogniwo, luzik. Ceny lecą na łeb na szyję, są gdzieniegdzie dopłaty do montażu, można w to wchodzić.

O energii odnawialnej nie będę pisał, bo jeszcze Kruk się obrazi, a obraziłby się na pewno



Temat: Prius
A tutaj nowości, Japońce chcą baterie słoneczne montować na Priusie
Niby tylko do zasilania klimatyzacji, ale ciekawi mnie skąd oni chcą wyciągnąć
2 do 4 kW

http://moto.onet.pl/1496794,2243,artykul.html



Temat: Bateria sloneczna...
To co zapodał Frycek to sie nawet nie nadaje do ładowania telefonu komórkowego. Który zresztą ładował by się od rana do wieczora i nie wiadomo czy udało by się go naładować.

Jak ktoś chce się bawić w ogniwa słoneczne to bez paru tysięcy złotych niema co zaczynać.

W marketach można kupić do ogrodu lampki na baterie słoneczne które ładują aku a w nocy diody LED świecą. To też jest jaki bajer kosztuje ok 10zł i cena świadczy o jakości. Jak dobry akumulatorek kosztuje ponad 10zł a gdzie reszta śmieci?

Ogniwa słoneczne słoneczne są jeszcze na tyle drogie że nie opłaca się montować układu do zasilania całego domu, dlatego że koszty zakupu montażu i eksploatacji przewyższają koszt energii którą normalnie byśmy zużyli. Do tego całość kosztów ponosimy odrazu. Żeby zasialać taki mały domek w energie el bez ogrzewania to musieli byśmy wybulić ok 100tyś zł. Które zwrócą się może po 15- 20 latach

Dlatego tak jak proponuje Lama71 lepij czerpać ciepło ze słońca. Kolektory słoneczne pompy ciepła i inne takie.
Więcej płacimy za ogrzewanie niż za energie elektryczną, Jak by ogrzewanie i ciepła woda była prawie za free to rocznie można zaoszczędzić ok. 2-3 tyś. czyli instalacja zwraca się po paru latach. Co najważniejsze nie zanieczyszczamy środowiska. Jak by się zakręcić koło tego to można by dostać jakieś dofinansowanie z unii lub z ochrony środowiska



Temat: Import lamp ulicznych LED - SP90, LU1, LU2, LU4, LU6, LU8

Oszczędność 80 % energii jest możliwa w przypadku montażu dodatkowego wyposażenia w postaci baterii słonecznej. Natomiast oszczędność 50 % energii otrzymujemy przy wymianie opraw tradycyjnych na LED bez użycia baterii słonecznej.
tradycyjnych czyli jakich ? masz na mysli rtęciowe ? bo jesli tak to się zgodze ze bedzie to oszczędność
co innego z sodówkami jesli i takie oprawy miales na mysli w takim razie oblicz mi oszczędnośc w procentach jesli chcialbym zamienić np tradycyjną oprawe SGS 203 100W na waszą LU4 112 oczywiscie bez dodatkowego osprzętu typu bateria sloneczna,
bo w takim przypadku to oszczędnosci niewidze wcale, jedynie poprawę barwy światła



Temat: ISS: nie udało się naprawić baterii słonecznych
Robert Curbeam i Sunita Williams z załogi wahadłowca Discovery zakończyli ponad 7-godzinny kosmiczny spacer. W poniedziałek może odbyć się dodatkowy, czwarty spacer - ogłosiła NASA. Wciąż nie udało się rozwiązać problemu z panelem baterii słonecznych.

Dwójka astronautów pomyślnie zakończyła swoje główne zadanie - montaż nowego systemu energetycznego Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Po mniej niż dwóch godzinach w nowym systemie elektrycznym zostało włączone zasilanie.

Nie udało się jednak rozwiązać problemu z panelem baterii słonecznych, w którym zawiódł mechanizm pozwalający złożyć go automatycznie. Astronauci próbowali ręcznie odblokować panel, który od środy pozostawał zwinięty do ponad połowy. Udało im się złożyć skrzydło nieco dalej - do 65 procent.




Temat: Maly biznesik - 1-2 tys zł.
A może byś wolał poczekać , zebrać więcej pieniędzy, nauczyć się montować baterie słoneczne, zobacz sobie jakie są ceny różnych baterii a zobacz po ile firmy je montują. Nawet gdy byś o połowę taniej montował baterie słoneczne to będziesz bardzo bogaty. Pozdrawiam



Temat: Solar
Maciej
2007-02-02
20:37
Kupiłem kampera już z zamontowaną baterią słoneczną,tak że nie umiem Tobie nic doradzić od strony technicznej,montażu itp.Natomiast od strony praktycznej wygląda to tak,że nie muszę się martwić o energię potrzebną do ładowania akumulatorów.Przyznam się że nie korzystam nigdzie z podłączenia do prądu 230V,po prostu nie mam takiej potrzeby.Bateria słoneczna jest w stanie w ciągu dnia doładować akumulator żelowy,nie potrzebne jest nawet słońce wystarczy światło dzienne.Jaką moc ma ta bateria też nie wiem ,nigdzie nie ma żadnej tabliczki z danymi.Korzystając z tego luksusu lubię stawać kamperem na “dziko”,a gdy już muszę np.ze względów bezpieczeństwa wjeżdżam na parking 24h.Tak właśnie objechaliśmy latem wybrzeże od Łeby przez Hel do Sopotu.Nie chwaląc się przetestowałem baterię nawet zimą,w lutym ubiegłego roku byliśmy tydzień w Zakopanem,gdzie cztery dni staliśmy na parkingu w centrum miasta.Później musieliśmy wjechać na kemping “Pod Skocznią”,ale to ze względu na pełne zbiorniki i brak czystej wody.
To na razie tyle,jeżeli masz Marek jakieś pytania to spróbuje na nie odpowiedzieć.



Temat: Panele solarne
Mam "sztywną" baterię słoneczną firmy Webasto(zdjęta z Audi A8) moc ok.50 W.Zamontowałem ją na Venus,tuż za masztem na 4 uchwytach trzymających się handrelingów.Gniazdo na prąd znajduje się na pokładzie,kabel idzie w kabinie pod sklejkową posufitką do "reglera" zamontowanego na ścianie kabiny.Panel w niczym nie przeszkadza,nie muszę go demontować nawet przy kładzeniu masztu(zdejmuję jednak wówczas bom dla bezpieczeństwa).Miejsce montażu to tzw.martwa strefa na łódce,praktycznie nie była nigdy wykorzystana i dlatego ergonomia poruszania się po łajbie nie doznała uszczerbku.Decyzję o zamontowaniu baterii słonecznej uważam za najlepszą ze wszystkich-to "patent" który sprawdził się na 100%!Realna moc baterii jest na pewno słabsza niż 50 W,sądzę,że w praktyce wyciąga ok 20-30 W,ale nawet ta moc spowodowała,że zapomniałem do czego służy prostownik.Namawiam każdego do takiego zakupu,zwłaszcza ,że ceny spadają,moja kosztowała ok.300 zł(na aukcji internetowej).I jeszcze rada praktyczna -nie szukajcie solarów w dziale "żeglarstwo" tam jest zawsze najdrożej,za 1/2 albo nawet 1/3 tej ceny kupicie to w dziale "motoryzacja".Pozdrawiam wszystkich

** Komentarz dodany przez: p4g4j: 2008-03-28, 15:31 **



Temat: Czy warto montować gaz do Alfy 156 2.5?
Niedługo będą montowac baterie słoneczne bez urazy




Temat: Usługa WDT a VAT
Potrzebuję pomocy. Prowadzę firmę budowlaną. Będę wykonywał w Niemczech dla niemieckiego podatnika VAT montaż baterii słonecznych. Płacę VAT w Polsce. Jaką stawkę powinienem zastosować do usługi j.w.? Czy nie podlega to w ogóle VAT? Dziękuję



Temat: za sloncem


Witam

Robisz wąska przysłonę. 2 foto elementy za nią. Jeden ustawiasz jako punkt
zerowy (baterie na wprost słońca). Drugi przesuwa baterie po przesunięciu
się promienia przez przesłonę.
Wydaje się ze to najprostsze rozwiązanie.

Pozdrawiam
Bartłomiej Włoch (XAX)


Witam,
pomysł z elemntem foto od razu :), choć wykonałbym to nieco inaczej,
używając 1 element foto. Montujemy go na "dnie" tubusa-rurki. Kiedy
przesuwać to chyba nie trzeba opisywać :). Jednak w obu przypadkach
konieczny jest montaż paralaktyczny. Podobnie powinny być zamontowane same
baterie słoneczne w celu wykorzystania do maximum energii słonecznej. Jak
wykonać taki montaż znajdziesz na stronach z tematem astronomia lub sat-tv
(polecam jednak astronomie :).

Pozdrawiam





Temat: Panele solarne
Baterię sloneczną montowałem na kilku jachtach. Na Sasance 660 widocznej na zdjeciu poniżej była zamontowana w łatwy do demontażu sposób. Była złapana na rzepy do uszytego z materiału pokrowcowego, prostokąta. Ten prostokąt był przypinany do pokładu na zapinki TENAX. Łatwy demontaż miał swoje zalety. Dodatkowo bateria ma wyższą sprawność jak jest chłodzona. Taki sposób montażu zapewnia lepsze jej chłodzenie. Innym razem (zdjęcie niższe), na życzenie klienta zamontowaliśmy baterie na stałe. Została przyklejona do pokładu poliuretanem. po każdej z tych baterii można chodzić, ale zdecydowanie w miękim obuwiu. Istotne jest aby kable przyłączeniowe były jak najkrótsze i średnica odpowiednia (min 2.5 mm2) - spadki napięć.

Jacek



Temat: Rozwinięto ostatnią parę paneli słonecznych ISS
Budowa systemu energetycznego Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) dobiegła końca w piątek, gdy astronauci rozłożyli ostatnią z czterech par paneli baterii słonecznych o rozpiętości ponad 70 metrów.

Wraz z siedmioma osobami, które dotarły na orbitę w wahadłowcu Discovery, załoga ISS liczy obecnie 10 ludzi. Otwieranie pierwszego panelu zainicjował naciśnięciem guzika astronauta John Phillips, ale po pięciu minutach operację tę przerwano. Rozkładanie dokończono po blisko godzinie, gdy baterie paneli zaczęły odbierać światło słoneczne w jego pełnej intensywności i mechanizm ich rozwijania stał się mniej podatny na zablokowanie.

Przeciwległy drugi panel otworzył się równie łatwo. Łącznie instalowanie czterech par paneli trwało 10 lat. Według NASA, wytwarzany przez nie prąd wystarczyłby do zaopatrzenia 42 przeciętnych amerykańskich domów.



Montażu przywiezionych przez Discovery paneli dokonali podczas kosmicznego spaceru w czwartek astronauci Steven Swanson i Richard Arnold.

Zakończenie rozbudowy systemu energetycznego pozwoli na zwiększenie stałej załogi ISS z trzech do sześciu osób oraz na rozszerzenie zakresu prowadzonych tam badań naukowych.

Discovery musi opuścić ISS w środę, by rosyjski statek mógł przywieźć tam nową załogę.

PAP Nauka



Temat: Ogniwa fotowoltaiczne - oszczędzajmy energię!!
Witam!
Chciałbym poznac opinię forumowiczów na temat baterii słonecznych montowanych na dachach. Jaka jest obecna cena montażu instalacji na dachu, czy robia to dekaże czy jakieś wyspecjalizowane ekipy montazowe. Jak wygląda taki proces montażu i ile faktycznie można zaoszczędzic. I ostatnie pytanie.. czy dach musi byc zaprojektowany pod ogniwa fotowoltaiczne czy można to montowac na istniejacy juz dach bez wiekszych obaw o uszkodzenie pokrycia.



Temat: Ogniwa fotowoltaiczne - oszczędzajmy energię!!
eqipa :
Witam!
Chciałbym poznac opinię forumowiczów na temat baterii słonecznych montowanych na dachach. Jaka jest obecna cena montażu instalacji na dachu, czy robia to dekaże czy jakieś wyspecjalizowane ekipy montazowe. Jak wygląda taki proces montażu i ile faktycznie można zaoszczędzic. I ostatnie pytanie.. czy dach musi byc zaprojektowany pod ogniwa fotowoltaiczne czy można to montowac na istniejacy juz dach bez wiekszych obaw o uszkodzenie pokrycia.

Oczywiście, że można. Do wyboru są zarówno zintegrowane z pokryciem systemy fotowoltaiczne jak i oddzielne systemy solarne na istniejący już dach.

Sol dnia 23.07.2008 9:49, w całości zmieniany 1 raz



Temat: skuter na wiatr
Myślę, że to takie proste w montażu raczej nie będzie.

Powód - trzeba by pogodzić dwie sprzeczne technologie.
Do wykorzystania energii wiatru potrzebna jest jakaś powierzchnia, o którą wiatr się "rozbija". Aby ją dobrze wykorzystać, musi ona być dość duża.
Natomiast do wykorzystania energii słonecznej, pojazd musi być maksymalnie aerodynamiczny, aby zredukować do minimum opory ruchu, ponieważ obecne silniki na baterie słoneczne są zbyt słabe.

Więc, nie widzę racjonalnego rozwiązania (z mojej strony).
Ale jeżeli ktoś opracuje sensowne rozwiązanie - gratulacje ode mnie.



Temat: Czy mi to potrzebne?

Przez 6 lat obywałem się bez czujnika i nigdzie nie uderzyłem przy cofaniu. ja bez czujników obywałem się dwadzieścia lat jeżdżenia, a od pięciu to jak nie mam w samochodzie w serii to dokładam i cenię sobie ten wynalazek. WIzyta u lakiernika kosztuje więcej niż czujniki cofania. Fabryczne warto bo zintegrowane z radiem. Niefabryczne warto bo cenowo znaaaacznie korzystniejsze a nie mniej funkcjonalne. Z niefabrycznych polecam bezprzewodowe - widziałem ostatnio montaż takich i od razu przypomniałem sobie przeciąganie kabla w O1 pod wszystkim plastikami co zajęło mi pół dnia. BEzprzewodowe - zasilanie centralki ze światła cofania, z centralki cztery kable do czujników, wyświetlacz (prawy/lewy i odległość cm) zasilany z własnego akumulatora i baterii słonecznej mocowany na taśmie dwustronnej w dowolnym miejscu na desce. Czas spokojnego montażu ok. 1,5h. Montowane były przez serwis Mitsubishi, a to marka która nie szuka dodatkowej pracy między przeglądami. mniej więcej takie http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=424118542 - nie pamiętam dokładnie producenta.



Temat: Luksemburskie fasady pod kontrolą
Takie prace jak montaż anten satelitarnych czy baterii słonecznych nie wymagają żadnych formalności. Często lokatorzy-najemcy skarżą się na zakaz instalowania anteny satelitarnej. Powyższy artykuł dowodzi tego, zakaz - o ile nie dotyczy nieruchomości położonych w sektorach chronionych lub szczególnych zespołach architektonicznych - pochodzi wyłącznie od właścicieli nieruchomości, którzy takich ograniczeń ze strony gminy nie mają ... zatem montaż anteny "poza strefą" jest negocjowalny, a jej zamontowanie wbrew umowie - o ile nie określono pisemnie - nie podlega żadnej karze ... oczywiście pozostaje liczyć na zmysł estetyczny i zdrowy rozsądek.



Temat: tuning fiata dukato

kupilem fiacika starego prawie jak ja (...) Mysle o zamontowaniu lcd, dvd ,czegos do sluchania muzy ,anteny satelitarnej widzialem taka na przyssawki nie wiem czy to dziala , myslalem o dodatkowych akumulatorach nie wiem czy warto moze lepiej baterie sloneczne ? no i napewno cos co moze pomoc w ochlodzeniu klimatu moze nie dokladnie klim ale moze jakies wiatrraczki czy cos

Widzę że wartość samochodu wzrośnie kilka razy ... (oczywiścię żartuję) ...

A teraz do meritum, każdy ma inne potrzeby, więc ciężko tu Ci podpowiadać co wartol, a czego nie warto montować. Zastanów się jakim dysponujesz budżetem, ile lat chcesz jeździć tym autkiem i ... wtdy zacznij inwestować oczywiście tworząc listę priorytetów (na czym Ci najbardziej zależy).

Co do anteny satelitarniej na przyssawki - to nie widzałem takiej - jak możesz, to zapodaj link.

PS

I nie wiem jak to ma się do określenia z tytułu - TUNING, ja bym to okteślił jako dodatkowe wyposażenie. Mnie osobiście TUNING kojarzy się ze zmianami dotyczącymi napędu niż wyposażeniem.

A swoją drogą, tak jak napisał przedmówca gino ... też Cię witam serdecznie na forum.

Pozdrawiam




Temat: Lepsz przyszlosc ISS



|         ... cos nowego ostatnio to tylko wychodzily na jaw
| informacje i od amerykanow i od rosjan ze jedni kasy nie maja
| a drudzy przygotowuja sie do opuszczenia ISS w polowie
| przyszlego roku, informacja ze leci tych trzech oznacza,
| ze "lodz nie tonie";-) Z powazaniem

Teraz tez nie precyzuja, skad kase wezma :-)
Ale opuszczenie stacji przez stala zaloge mialoby miec miejsce
jesienia przyszlego roku, po dokonczeniu budowy kratownicy
i montazu paneli baterii slonecznych. Loty montazowe bylyby
wiec kontynuowane.


        ... precyzuja, rosjanie dostali kase za modul
mieszkalny, tak by wygladalo. Ciekawi mnie tylko skad
pieniadze na 2 sojuza, amerykanie nie moga dac, bo
sa ograniczeni embargiem, moze te 60MLN(120?) dadza Europejczycy? . Z powazaniem
                                                                Adam Przybyla





Temat: tuning fiata dukato
Mam prosbe , tyle co kupilem fiacika starego prawie jak ja hehe i mam prosbe jezeli robiliscie cos ze swoimi samochodami napiszcie co warto zrobic aby bylo wygodnie i fajnie w takim autku . Mysle o zamontowaniu lcd, dvd ,czegos do sluchania muzy ,anteny satelitarnej widzialem taka na przyssawki nie wiem czy to dziala , myslalem o dodatkowych akumulatorach nie wiem czy warto moze lepiej baterie sloneczne ? no i napewno cos co moze pomoc w ochlodzeniu klimatu moze nie dokladnie klim ale moze jakies wiatrraczki czy cos Dziekuje za wszystkie sugestije oczywiscie tez takie czego nie warto montowac Pozdrawiam wszystkich



Temat: [Ząbkowice Śląskie] Inwestycje drogowe
Czy w Ząbkowicach pojawią się parkomaty?

Wzorem Dzierżoniowa rozważana jest możliwość ustawienia w Ząbkowicach Śląskach parkomatów. W związku z powyższym zastępca burmistrza Ireneusz Woźniakowski odbył spotkanie z panią Renatą Wąsowicz - przedstawicielem firmy Cale Polska. Pod uwagę brane są dwie możliwości: Gmina utworzy spółkę, która w jej imieniu będzie zarządzać płatnymi parkingami lub w wyniku przetargu wyłoniony zostanie zarządca, który zobowiązany zostanie do ustawienia i bieżącej obsługi parkomatów. Urządzenia te w nowej generacji wyposażone są w baterie słoneczne, dzięki czemu ich montaż nie wymaga zbytniej ingerencji w podłoże. To w przypadku ząbkowickiego Rynku jest znaczące. Ustawienie parkomatów będzie także służyć skuteczniejszemu egzekwowaniu opłat za parkowanie w centrum naszego miasta. Nadal też analizowana jest sprawa ustalenia strefy (lub stref) płatnego parkowania oraz regulaminów parkowania pod kątem miejsc i godzin obowiązywania opłat.

23.04.2007 UM Ząbkowice Śląskie



Temat: Lepsz przyszlosc ISS


        ... cos nowego ostatnio to tylko wychodzily na jaw
informacje i od amerykanow i od rosjan ze jedni kasy nie maja
a drudzy przygotowuja sie do opuszczenia ISS w polowie
przyszlego roku, informacja ze leci tych trzech oznacza,
ze "lodz nie tonie";-) Z powazaniem


Teraz tez nie precyzuja, skad kase wezma :-)

Ale opuszczenie stacji przez stala zaloge mialoby miec miejsce
jesienia przyszlego roku, po dokonczeniu budowy kratownicy
i montazu paneli baterii slonecznych. Loty montazowe bylyby
wiec kontynuowane.





Temat: jakie parametry teleskopu
1. --pl.sci.kosmos
2. Za stacja mozna podazac automatycznie za pomoca teleskopow Meade'a na
montazu LX200.
3. Podobno nawet za pomoca rosyjskiego obiektywu MTO 11CA mozna przy
powiekszeniu ok 80x dostrzec zarys baterii slonecznych ISS.
5. Stacja bedzie widoczna nad Polska chyba po 14 czy 15 sierpnia, czyli
juz po ladownaiu promu...



Temat: astra 2 1,6 - zakup - opinie userków



| | kumpel przesiadl sie z BMW 320i (staruszka byla z niej). Teraz ma
| | kombi wlasnie z silnikiem 1,6l na sekwencji. Jest b.zadowolony ze
| | spalania: 5,5 l srednio GAZU! Wiecej opinii nie znam.

| | Nieprawdopodobe, ten samochód powinien palić 4 l LPG najwięcej !

| ja sadze, ze jesli zalozy sie magnetyzery to wyjdzie 3 l LPG

| Z magnesem na filtrze oleju 2l  / 100km
| Jak doleje ceramizera to 1l  / 100km

A jeśli dodatkowo wyłączy światła i nie będzie używał klaksonu,
kierunkowskazów, zapalniczki itp to auto powinno oddać ok 0.5l/100km


Po zainstalowaniu baterii słonecznych na dachu i wymontowaniu
alternatora spalanie spadnie do 0.3l/100km.
Jeszcze jest opcja montażu wysuwanego żagla, który przy sprzyjającym
wietrze w ogóle odłączy dopływ LPG.





Temat: Propozycja tematów do omówienia na ZEBRANIU 12 VI 2008
Oto podsumowanie
(wysłałem tę listę do Sekro, o ile nie czytają tego forum, żeby sie ewentualnie przygotowali)

- Rewizja wszystkich opłat związanych z naliczaniem czynszu z uwagi na powiększenie wspólnoty o II i III etap itd....
- Rozliczenie czynszu za 2007 (I etap)
- Zagospodarowanie terenu przeznaczonego pod przyszłą trasę i problem dostępu do tego terenu
- Parking od strony Włodarzewskiej
- Lustra w garażu i przy wyjeździe na Włodarzewską
- Blokady na kołach lub inne sankcje dla parkujących w garażu w niedozwolonym miejscu
- Odnowienie klatek po remontach oraz rdzewiejących balustrad
- Rdzewiejące windy
- Monitoring w windzie
- Oświetlenie klatek
- Problem ruchu samochodowego wewnątrz osiedla (wpuszczanie taksówek)
- Konkurencyjny operator kablowy np. UPC, montaż anten satelitarnych (na dachu, na balkonach)
- Plac zabaw
- Ubezpieczenie części wspólnych (przed działanie platformy)
- Psy na osiedlu (+ kosze na ...)
- Sprawy regulaminu osiedla (cisza nocna, imprezy, palenie grilla)
- Zagospodarowanie dachu i dostęp do dachu
- Baterie słoneczne




Temat: astra 2 1,6 - zakup - opinie userków


Po zainstalowaniu baterii słonecznych na dachu i wymontowaniu
alternatora spalanie spadnie do 0.3l/100km.
Jeszcze jest opcja montażu wysuwanego żagla, który przy sprzyjającym
wietrze w ogóle odłączy dopływ LPG.


wymontowanie zarowek stopu spowoduje produkcje LPG ;)





Temat: astra 2 1,6 - zakup - opinie userków


Po zainstalowaniu baterii słonecznych na dachu i
wymontowaniu alternatora spalanie spadnie do
0.3l/100km.
Jeszcze jest opcja montażu wysuwanego żagla,
który przy sprzyjającym wietrze w ogóle odłączy
dopływ LPG.


dodatkowo, po zamontowaniu w bagażniku
młodego księdza (40l.) spalanie
0.004~0.007l/100km
....

thaz





Temat: Czujniki cofania i hak
WYświetlacz się przydaje - masz orientację, z której strony jest przeszkoda W O2 mam z wyświetlaczem na radiu, w Outlanderze bez wyświetlacza i mi go brakuje czasami, bo pika tylko nie wiesz czy reaguje bardziej na płot z boku, czy samochód z tyłu, a obydwa b. blisko. Ostatnio widziałem montaż bezprzewodowych czujników - polecam uwadze. Nie trzeba ciągnąć kabli przez cały samochód (zdejmowanie plastików, itp). Wyświetlacz był z baterią słoneczną i ładowlanym akumulatorem, więc wystarczy go przykleić w dowolnym miejscu. Ja mam ori czujniki i bez haka, więc trudno mi powiedzieć coś o awaryjności i współpracy bezprzewodowych - serwisant Mitsubishi nie narzekał na ich awaryjność, a ten typ montowli ponad pół roku.



Temat: sklep z elektoniką
cennik
laptop-500 kości
malutki laptop-250 kości
komórka-150 kości
i-phone-240 kości
i-pod-100 kości
i-pod nano-50 kości
imprezowy robot(schładza i serwuje piwo drinki i soki,jest świetnym djem i posiada wiele innych opcji których nie odkryłem)1000 kości
robo zwierzątko(robi to co ty chcesz nie musi jeść działa na baterie słoneczne nie śpi jest ciągle chętne do zabawy)
robot-lokaj-1500 kości
słuchawki(do i poda są dodawane,do i poda nano nie)-8 kości
komputer(pecet)-780 kości
komputer(z montażem)-800 kości
telewizor-200 kości
telewizor(LCD)-400 kości
satelita(tysiące kanałów w tym wilkBO i wilkowery channel+podłączenie internetowe)-150 kości
dostawa do domu(telewizorów,komputerów)-50 kości(trzy przedmioty)

Nie przesadzasz?
Wilki nie posiadają takich rzeczy, chyba że o czymś nie wiem. o,o

Kyuubi




Temat: Solar
marek
2007-02-02
14:20
Chciałbym ponownie poruszyć ten temat baterie słoneczne tylko bardziej ogólnie w sensie szkoleniowym - o zaletach systemu w carawaningu. Sposobie montażu, uzysku energii do ładowania akumulatora na postoju. Jakie są dodatkowe zastosowania oraz koszty instalacji. Może odezwie się ktoś obeznany w temacie . Zależy mnie na poznaniu tematu od strony praktycznej i ekonomicznej .
Marek



Temat: Energia słoneczna w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu
Volkswagen uruchomił największą instalację fotogalwaniczną w północnych Niemczech. Instalacja znajduje się na dachu zakładu Volkswagena w Wolfsburgu i ma wielkość sześciu boisk piłkarskich.

Zastosowanie energii odnawialnych jest przykładem zaangażowania Volkswagena w ochronę środowiska.

„Volkswagen od dawna opowiada się za stosowaniem energii odnawialnej. Nowa instalacja solarna w Wolfsburgu pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 o ponad 1600 ton rocznie”
– powiedział dyrektor zakładu Siegfried Fiebig. Łącznie zamontowanych zostało 21.400 modułów słonecznych o powierzchni 41.500 metrów kwadratowych. Ich moc wynosi około 3,3 megawata. Generowana przez baterie energia elektryczna mogłaby zasilać przez cały rok 740 czteroosobowych gospodarstw domowych.

Obok tradycyjnych kolektorów szklanych w instalacji zastosowano także innowacyjne moduły z folią. Ważąc tylko 2,2 kilograma na metr kwadratowy, moduły te są wielokrotnie lżejsze niż tradycyjne kolektory. Ich elastyczność pozwala ponadto na montaż na zaokrąglonych dachach zakładu. Ponadto przy starszych panelach konieczne było dokładne zachowanie kąta pochylenia 30 stopni, natomiast nowe absorbują całą energię słoneczną już przy kącie nachylenia wynoszącym dziesięć stopni.

Volkswagen zbudował instalację we współpracy z S.A.G. Solarstrom AG z Freiburga i WG-Projektmanagement.

PAP



Temat: Jak wypełnić ?
Do tego działu są zaliczane: murowanie, tynkowanie, szpachlowanie, krycie dachów, malowanie elewacji, odnawianie domów, budynków, (elewacje), hydraulikę, elektroinstalacje, adaptacje poddaszy, szklenie okien, drzwi, usługi koparko-ładowarką, dźwigiem, liczniki prądu, malowanie, tapetowanie, cyklinowanie, sufity podwieszane, gips-karton, biały montaż hydrauliczny (montaż wanny, zlewu, wymiana baterii), drobne naprawy elektryczne kolektory słoneczne (sprzedaż dział 2c), układanie kostki brukowej, ocieplanie, docieplanie, ogrodzenia, szamba, wiercenie studni, ślusarka, szlichty betonowe, usługi zwyżką, podnośnikiem koszowym.
Warunki konieczne do ukazania się ogłoszenia
- rodzaj oferowanej usługi, kontakt telefoniczny lub adres
Przykład:
MALOWANIE, odnawianie, tynkowanie budynków, brygada budowlana ?Miasto?. LUBLIN t.0500-000-000.



Temat: Nowy Raptor wita i pozdrawia.
A co to jest CA i czy mógłbyś opisać dokładnie w którym miejscu to jest narysowane?

Co do termometru to akurat ten sie nie sprawdził z powodu trudności w zamontowaniu czujnika. Kilka dni temu kupiłem za 120zl inny w sklepie online z modelami samochodów. Czujnik jest malutki i przystosowany do montażu na silniku najbardziej pasuje między żeberka głowicy. Jednak jest trochę mniejszy i ciężko jest zobaczyć w locie jaka jest temperatura. Jest na baterie do zegarka i ma pamięc min/max temp.Ale jak będzie słoneczny dzień to może będzie widać. Jak chcesz to odszukam adres sklepu.



Temat: Baterie słoneczne
planuje kupić baterie słoneczne

ma ktoś doświadczenie w tych sprawach?

jaka moc?

jak montować

a najważniejsze - jak podłączyć?



Temat: Import lamp ulicznych LED - SP90, LU1, LU2, LU4, LU6, LU8
Oszczędność 80 % energii jest możliwa w przypadku montażu dodatkowego wyposażenia w postaci baterii słonecznej. Natomiast oszczędność 50 % energii otrzymujemy przy wymianie opraw tradycyjnych na LED bez użycia baterii słonecznej.



Temat: sprzedam baterię słoneczną 120 WAT!!
Sprzedam 3szt baterie słoneczne idealne na kempingi, bardzo prosty montaż, satysfakcja 100% - bądź niezależny - artur001@wp.pl



Temat: Baterie słoneczne
Pragnę produkować prąd na własne potrzeby, czy ktoś mi może pomóc w tym zakresie (uwarunkowania prawne, urządzenia, montaż no i przede wszystkim ceny)  to tematy które mnie interesują.




Temat: TO & OWO
a nie kradna tego w Polsce ?:D przeciez na A4 jak zaczeli montowac budki SOS i dowiedzieli sie ze sa na baterie sloneczne to zaraz zaczely znikac



Temat: Projekt z Ecole La Croix Rouge
hmm jak oszczędzać energię ?? hmm no chyba niebedziemy montowac wiatraków na terenie szkoł :] lepiej już baterie słoneczne :]



Temat: Parametry techn.naszych systemów solarnych
Oto mój nowy nabytek.Bateria słoneczna 40W plus regulator napięcia.Niedługo montaż.CDN......



Temat: Co się dzieje z sewisami bossa .pl
Co by nie zarzucic Expertowi, to tu sie z nim zgadzam :)

Pozdrawiam

Baton

BTW A wiec Panowie z bossa, montowac zaraz drugi agregat pradotworczy...
albo najlepiej wiatrak, ewentualnie baterie sloneczne... ;))





Temat: Czas pracy komórki: 2 miesiące. Niemożliwe?

Jak tak dalej pójdzie to "w ogóle" nie będziemy ładować telefonów...
w cale bym się nie zdziwił. Zaczną nam montować kolektory słoneczne które będą łapać światełko i będą ładować baterie, a nawet zasilać go. Jeszcze parę lat



Temat: Galerie i centra handlowe w Ostrowie

Sklep Tesco w Zdzieszowicach jest pierwszym w Polsce sklepem obiektem w którym zużycie konwencjonalnej energii elektrycznej zostanie zredukowane poprzez równoczesne wykorzystanie energii słońca i wiatru.
Płaskie dachy typowych hipermarketów są świetnym miejscem od montażu baterii słonecznych (paneli fotowoltaicznych) zamieniających promieniowanie słoneczne w energię elektryczną.
Dzięki pokryciu nimi 5% dachu sklep może uzyskać nawet 5 000 kWh zielonej energii rocznie.
Na tym nie koniec dzięki zaprojektowanemu i wykonanemu przez warszawska spółkę „Wind and Power” systemowi hybrydowemu (łączącemu w sobie baterie słoneczne wraz z turbinami wiatrowym) uzyska się dodatkowo nawet 15 000 kWh zielonej energii rocznie.
Możliwe to jest poprzez zamontowanie przed wejściem do sklepu 4 generatorów wiatrowych amerykańskiej firmy Southwest Windpower - każdy o mocy znamionowej 1 kW.
Pozyskiwana w ten sposób Energia odnawialna wspomaga oświetlenie sklepu znacznie przyczyniając się do redukcji zużycia energii konwencjonalnej. Możliwe jest to poprzez wykorzystanie inwerterów firmy SMA które synchronizują energię uzyskaną z odnawialnych źródeł energii z tą którą dostarcza zakład energetyczny.
Oświetlenie Sali sprzedaży sklepu Tesco w Zdzieszowicach wymaga zużycia 240 kWh energii elektrycznej dziennie. Roczne zużycie wynosi 72 000 kWh.
Zastosowanie paneli fotowoltaicznych oraz turbin wiatrowych pozwoli pozyskać 20 000 kWh zielonej energii rocznie co daje około 30 % redukcji zużycia konwencjonalnej energii elektrycznej i tym samym w znaczący sposób wpływa na ochronę środowiska naturalnego w którym wszyscy żyjemy.




Temat: Radogoszcz Zachód
Na Radogoszczu zostaną zainstalowane ogniwa słoneczne
22.04.2008
Jeszcze w tym roku na 14 blokach osiedla Radogoszcz Zachód mają się pojawić baterie słoneczne, a w ciągu trzech lat solary powinny zostać zainstalowane na wszystkich 57 budynkach. Byłoby to jedyne osiedle w Łodzi w całości korzystające z wody podgrzewanej energią słoneczną.

- Pierwszą baterię kolektorów słonecznych umieściliśmy na dachu czteropiętrowego bloku przy ul. Motylowej 13 w lipcu ubiegłego roku - mówi Ireneusz Różycki, kierownik działu technicznego spółdzielni. - Składa się on z 48 paneli ustawionych w sześciu rzędach. W każdym znajdują się cienkie rurki wypełnione glikolem, który nagrzewa się pod wpływem słońca, a następnie spływa na dół, do węzła cieplnego. Tam, dzięki specjalnej instalacji, przekazuje ciepło wodzie. Gdy słońce operuje zbyt słabo, podgrzewamy wodę tradycyjną metodą.

Lokatorzy budynku przy ul. Motylowej są zadowoleni z baterii słonecznych.

- Gdy zaczęły działać, w sierpniu ubiegłego roku zapłaciłam za ciepłą wodę tylko 30 zł, choć wcześniejsze rachunki opiewały na 50 złotych - mówi Janina Słoniewska. - Nigdy nie ma też przerw w dostawie ciepłej wody.

Oszczędności są więc wymierne, choć według ekspertów, koszty inwestycji zwrócą się dopiero po ponad 20 latach (montaż solaru w budynku trzyklatkowym to koszt ok. 200 tys. złotych). Mimo to władze spółdzielni są przekonane, że w baterie słoneczne warto zainwestować.

- Mamy już dokumentację na wszystkie bloki - mówi Ireneusz Różycki. - Do końca kwietnia będzie wiadomo, czy uda się zdobyć odpowiednie fundusze. Jeżeli tak, przetarg na realizację inwestycji zostanie ogłoszony już na początku maja.

(izj) - Express Ilustrowany



Temat: Panel słoneczny Solara i jachtowa instalacja elektryczna.
Mam w domu baterię słoneczną Solara SM120M, 34 W, 1,78 A, 59 na 46 cm,
podłączoną do regulatora SR 135 TL i akumulatora żelowego 42 Ah, naładowanego
w ok 60 do 70 procentach.
Co prawda brak teraz słońca, ale wczoraj gdy się pojawiło, przez okno
skierowałem baterię na zachodzące słońce. Prąd ładowania akumulatora wyniósł
ok 50 mA. Strasznie mało.
Zaczynam mieć wątpliwości czy taka konkretna bateria tej wielkości będzie do
czegokolwiek przydatna. Na pełnym słońcu powinna jednak dawać przyzwoitsze
prądy ładowania, liczyłem na ok 1A. Wiadomo, że ludzie montują na łódkach
baterie tej wielkości, mam pytanie o doświadczenia i obserwacje z praktyki, co
to właściwie daje? Skoro się je widuje na jachtach, to chyba musi coś dawać,
np na zdjęciach pięknej łódki Jurka Sychuta widać baterię mniej więcej takiej
wielkości, a znakomita instalacja na tej łódce jest skalkulowana bardzo
konkretnie, więc nie może to być dekoracja.

Jak taką baterię montować, przykręcać czy kleić, czy raczej jedno i drugie?

Podłączenie płyty do regulatora na stałe czy przez przełącznik? Regulatora do
aku chyba nie może być na stałe, przez inny przełącznik?

I jeszcze inne pytanie dotyczące instalacji elektrycznej. Jakich przełączników
używać do robionej przez siebie tablicy rozdzielczej, odcinających obie żyły,
plus i minus, czy wystarczy tylko plus?

A uziemienie na łódce mieczowej, raczej śródlądowej, może zatokowej, moze
trochę przybrzeżnej, potrzebne czy nie?
Optowałbym za odizolowaną instalacją, ale może to błąd ? Jeśli tak, to jak
takie uziemienie na mieczówce z laminatowym mieczem wykonać?

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl



Temat: Panel słoneczny Solara i jachtowa instalacja elektryczna.
On Mon, 22 Jan 2007, Ryszard Parulski wrote:

[quote]Mam w domu baterię słoneczną Solara SM120M, 34 W, 1,78 A, 59 na 46 cm,
podłączoną do regulatora SR 135 TL i akumulatora żelowego 42 Ah, naładowanego
w ok 60 do 70 procentach.
Co prawda brak teraz słońca, ale wczoraj gdy się pojawiło, przez okno
skierowałem baterię na zachodzące słońce. Prąd ładowania akumulatora wyniósł
ok 50 mA. Strasznie mało.
[/quote]
Teraz to raczej nie zadziała. Myślę, że przy letnim słońcu wyniki będą
zdecydowanie inne. Poza tym regulator ładuje impulsowo.

W naszym klimacie liczyłbym na jakieś 60% tego, co piszą w danych baterii.

[quote]Jak taką baterię montować, przykręcać czy kleić, czy raczej jedno i drugie?
[/quote]
Tak, żeby nie ukradli...

[quote]Podłączenie płyty do regulatora na stałe czy przez przełącznik? Regulatora do
aku chyba nie może być na stałe, przez inny przełącznik?
[/quote]
Płyta - regulator na stałe.
SL135 ma ochronę przed przeładowaniem, więc do akumulatora też może być na
stałe.

[quote]A uziemienie na łódce mieczowej, raczej śródlądowej, może zatokowej, moze
trochę przybrzeżnej, potrzebne czy nie?
[/quote]
Jak masz akumulator, to tak. Zawsze po postoju miło wrócić na łódkę z
naładowaną baterią, nie biegać z kablami itd.

--
***********Jacek Kijewski, jacek@sail-ho.pl z odwiecznym (since 1995) mottem: *
"Kazda dostatecznie rozwinieta technologia niczym
szczegolnym nie rozni sie od magii" Linux admin
Portal żeglarski: http://www.sail-ho.pl
************************************* Support Open Source: http://www.rwo.pl *



Temat: nadajnik w miejscu z brakiem zasilania solary czy turbiny wiatrowe?


Witam!

Zastanawiam się czy na wiezy, gdzie nie ma zasilania,
jesli postawie coś takiego:

http://www.solarus.pl/turbinywiatr.php

to czy sprawdzi się taka turbina?

mają się tam znajdować 4 AP

czy ktoś się będzie oriętował? może ktoś z was przerabiał ten temat?

urządzenia nie są drogie, tylko który model wybrac?

czy taki wytarczy?http://www.solarus.pl/sls-el-500.php

a moze cos takiego:http://www.solarus.pl/modulypv.php

pozdrawiam

Michal


Reklama reklama, ale po co ci

Typ     3 łopatowy
Średnica wirnika       2.7 m
Moc nominalna   500 W

500 W do zasilania 4 AP ?
Po co komu zawodna mechanika, wibracje i nadmiar mocy.
W Polsce jest wiele rejonow w ktorych wiatr nie wieje przez miesiac i
dluzej
i to z tego powodu farmy wiatrowe lokalizuje sie na polnocy, nad
morzem, na otwartych terenach.
Poza tym, tam gdzie potrzebna jest energia wiatrowa malej mocy, np. w
US do napedzania pompy w studni,
uzywa sie wirnikow rozetkowych, o malej srednicy, z duza iloscia
rozetek, o malym ciezarze, wlasnie po to aby wyeliminowac szkodliwe
wibracje.
Przy wirnikach 3 lopatkowych mamy 3 bicia na 1 obrot.
Znajac predkosc obrotowa latwo obliczyc czestotliwosc bicia wirnika.

Zatem baterie sloneczne, to jedyne sensowne rozwiazanie.
Maszt niepotrzebny, bezobslugowosc, duzo nizsza cena.

Do montazu anten mozna wykorzystac budynki lub drzewa o przejrzystej
koronie.

Jest tez inna technologia generowania energii, wykorzystujac rosnace
drzewa.
Jeden biegun to ziemia/uziemienie, a drugi to elektrody umieszczone w
pniu drzewa (patent)
Z jednego drzewa prad niewielki, dlatego buduje sie farmy jak do
zbioru soku z klonu cukrowego w Kanadzie.

Najtansza, kilkuwatowa elektrownia watowa, to silnik krokowy z
wirnikiem.
Mozna wykorzystac do testow i pomiaru sily wiatru i okresow
bezwietrznych.

Darius





Temat: Astronomiczne wiadomości z Internetu
Wystartował prom Discovery
Wahadłowiec Discovery z siedmioosobową załogą wystartował w sobotę o godz. 19.43 czasu miejscowego (0.43 czasu polskiego) z przylądka Canaveral, na Florydzie. Celem misji, zaplanowanej na 13 dni, jest zainstalowanie ostatniego zestawu baterii słonecznych na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

W 8,5 min. po starcie prom osiągnął orbitę okołoziemską.

Misja odraczana była od ponad miesiąca ze względu na problemy techniczne. Ostatni termin startu, wyznaczony na ub. środę, nie został dotrzymany ponieważ wykryto nieszczelność zewnętrznego zbiornika paliwa.
Opóźnienia spowodowały, że misja została skrócona o 1 dzień. Najprawdopodobniej nie odbędzie się też jedno z czterech wyjść astronautów w przestrzeń kosmiczną. Discovery musi bowiem opuścić stację ISS przed wyznaczonym na 26 marca startem rosyjskiej rakiety Sojuz z kolejną zmianą załogi stacji.

Wśród siedmiu astronautów na pokładzie Discovery jest 45-letni Japończyk Koichi Wakata, który pozostanie na stacji na dłużej jako członek kolejnej zmiany załogi. Będzie on pierwszym Japończykiem na pokładzie ISS. W ub. roku astronauci NASA zainstalowali na stacji japońskie laboratorium badawcze Kibo.

Stacja ISS, wspólny projekt 16 państw, budowana jest już od ponad 10 lat. Jej wartość ocenia się obecnie na ok. 100 mld dol.

NASA zamierza jeszcze wykonać 8 lotów wahadłowców na stację, przed ostatecznym ukończeniem jej montażu i wycofaniem wahadłowców z eksploatacji, co ma nastąpić w przyszłym roku. Jeden z tej serii lotów jest zarezerwowany na ostatnią obsługę techniczną orbitalnego teleskopu Hubble.
Kongres USA rozważa możliwość dodatkowego 9 lotu w celu przeprowadzenia eksperymentu na obecność tzw. czarnej materii, która - jak ustalili naukowcy - stanowi większość materii Wszechświata.
http://wiadomosci.wp.pl/kat,18032,title ... omosc.html



Temat: Jak to robia inni ..
Witam !

Poniższy tekst za "Świat Radio" 01/2004, str. 9

"W ostatnim czsie są prowadzone w USA intensywne prace nad mikrosatelitą
AMSAT OSCAR-E, nazywanym także "Echo".
Wystrzelenie rakietą Dniepr LV (SS-18) z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie
tego nowego satelity przewidziano na 1 kwietnia (;-przyp.K.K.) 2004 r.
Przewiduje się, że satelita będzie przez wiele lat służył entuzjastom
łączności satelitarnych.
OSCAR-E ma kształt kwadratowej bryły (sześciennej !!! przyp.K.K.) o
wymiarach około 25X25X25 cm i masie około 10kg. Konstrukcja jest
usztywniona 4 słupkami, do których jest przymocowanych 6 sztywnych tac
aluminiowych z wyposażeniem elektrycznym (elektronicznym !!! przyp.K.K.),
ustawionych jedna nad drugą. Na zewnątrz znajduje się 6 baterii
słonecznych. Na górze zamocowano układ anten, na dole znajduje się człon
sprzęgający z rakietą.
Echo posiada pasywny system sterowania przepływem ciepła (radiatory ?
przyp. K.K.) i nie posiada żadnego napędu. Niemal wszystkie powierzchnie
satelity są pokryte bateriami słonecznymi (z wyjątkiem miejsc montażu anten
oraz układu sprzęgającego z rakietą) (hmm... sześcian ma chyba 6 scian ;-
przyp.K.K.). Pozostała powierzchnia jest pokryta tasmą pochłaniającą ciepło
i odblaskową - w celu termicznej stablizacji satelity.
Echo będzie słuzyło uzytkownikom o różnych zainteresowaniach od "łatwego
satelity" do eksperymentatorów naukowych.
Za miesiąc na łamach ŚR w artykule "AMSAT OSCAR-E" SP6LB przedstawi
szczegóły przedsięwzięcia.

---

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski SQ9JKK





Temat: Predkosciomierz do roweru


Chcialbym zrobic predkosciomierz do roweru. Jestem jednak poczatkowym
elektronikiem i mam pewien problem. Chcialbym zeby urzadzenie oparte na
procesorze 8051 zliczalo czestotliwosc wytworzona przez np. elektromagnez z
mikrofonu. Jednak impulsy w ten sposob powstale nie beda mialy rownego
napiecia. Prosilbym o pomoc w opacowaniu schematu urzadzenia, ktore gdy na
wejsciu pojawi sie male napiecie rzedu 0.5 do 1.5 V podaje stan wysoki na
wyjsciu. Za pomoc z grory dziekuje.


Odpusc sobie i zastanow sie jak wygladalby interfejs takiego ustrojstwa
i ile pozeralby pradu.
1. Pewnie zastosowalbys jakis wyswietlacz (koszt 20-50 zl, zuzycie pradu
1-2 mA/5V)
2. Mikroprocesorek chodzacy w "iddle mode" zuzylby srednio 0.5-1 mA
3. Analogowe uklady wzmacniania i ksztaltowania impulsu wraz z filtracja
tez jakis 1 mA (mozna i mniej ale koszty rosna).
RAZEM jakies 2.5-4 mA
Kolejny problem to wsadzic to wszystko do w miare szczelnej obudowy
(deszcz jest przeciez prawdopodobny przy jezdzie na bicyklu). Wydasz na
nia sporo i tak bedzie ohydna.

Zrodlo zasilania: wezmiesz np. 4xpaluszek czyli 0.6Ah. Zobaczmy ile to
podziala: 0.6/0.0025=240h czyli 10 dni w najlepszym przypadku 'na
okraglo'.
Powiesz "dam pstryczek wylaczniczek", a ja na to i tak w 90% zapomnisz o
nim i koszt nowych paluszkow cie dobije, nie mowiac o tym, ze w
sloneczne dni wyleja sie lub eksploduja.

Osobiscie od 11 lat (jedenastu) stosuje komputerek rowerowy firmy
CatEye-Vectra. Jest wielkosci zegarka wodoszczelnego, ma mozliwosc
latwego wyczapiania z gniazdka (zlodzieje!!!), liczy dystans dzienny,
calkowity, predkosc srednia i maksymalna na dystansie, predkosc
chwilowa, podaje czas podrozy i wylicza przyblizony czas ukonczenia
zadanego dystansu. Baterie wymienialem dopiero raz i to profilaktycznie.
Czego on nie potrafi ??? ano dodac sil na podjezdzie :-)))
11 lat temu sam doszedlem do wniosku, ze trzeba sobie odpuscic samorobki
i jednak wydac pieniazki na to cudo, a zaoszczedzony czas spozytkowac na
objezdzanie nowych tras bicyklem, a nie na sleczenie po nocach z
lutownica, bo i tak to nie mialoby sensu.

Arkadiuszu, odpusc sobie i nie wyglupiaj sie. To nie sztuka wywalac
otwarte drzwi. Zrobienie w pelni sprawnego i funkcjonalnego komputerka
rowerowego, to nie proste wyzwanie nawet dla profesjonalisty z
wieloletnim doswiadczeniem.
Aby go zrobic elegancko, potrzeba zaawansowanej technologii w montazu i
produkcji struktur elektronicznych, a takowej z pewnoscia nie posiadasz
i nie posiadziesz jako amator.

(STS)





Temat: Przeterminowane 35 lat
//A kto powiedział, że do napędzania maszyn trza elektryczności, hę?//
Potrzebna jest energia - mechaniczna lub elektryczna.

//Nikt chyba z pobecnych nie przykładał się do historii i rewolucji przemysłowej. //
Błąd w myśleniu. Minęło prawie 2 wieki od odejścia od pary. Ile masz sprawnych silników parowych w Zasranych Stanach ? Tyle ile znajdziesz w muzeach techniki/kolejnictwa.

//Przydomowy wiatrak, nawet samoróbka, da dość energii do zasilania kilku sprzętów, ponadto energię tą można magazynować. //
Kilku sprzętów typu żarówka czy ekonomiczna lodówka. Ale już mówiłem o poborze i produkcji energii. Nie czytałeś.
Magazynowanie - tylko akumulatory. Ale tu mamy problem. Taki prąd jest stały. W odróżnieniu od zmiennego, który mamy w gniazdkach.
Po za tym znalezienie sprawnego po 35 latach akumulatora to większy wyczyn niż znalezienie przyzwoity opon.

// Mamy baterie słoneczne, słoneczne kolektory, źródła geotermalne, elektrownie wodne i wiatrowe. //
"Bateria" słoneczna to jakieś 100W z m2. więc bez żartów.
Kolektor słoneczny nagrzewa wodę. Nie powoduje wytworzenia energii elektrycznej.
Źródła geotermalne także są wykorzystywane do ogrzewania. Po za tym oba wymagają prądu do właściwego działania. O wiatrakach i młynach już było.

//Dalej stoą maszyny parowe opalane węglem, diesle i biodiesle, elektrownie na biogaz do montażu w gospodarstwie, ogniwa paliwowe i niewolników. //
I gdzie niby stoją takie maszyny ? Przy generatorach parowych w elektrowniach :)
Coś ci się stulecia pomyliły,w NS mamy XXI ani XIX, maszyny parowe to zabytek.
Zrobienie silnika parowego jest równie trudne jak spalinowego. Dobry diesel zniesie wszystko nawet olej roślinny. Także sądzę, że podstawowym paliwem ZS jest mieszanka oleju roślinnego, alkoholu i prawdziwego oktanowego paliwa.
Elektrownie na biogaz - są popularne na farmach. Ale to jak wiatrak nad chałupką, mocy wystarczy dla gospodarstwa. Ogniwa paliwowe czyli co ? Wodorowe baterie z wypełnieniem stałym ? Do ich ładowania potrzeba prądu elektrycznego.
Niewolnicy są zawsze uniwersalni - ale żeby było jasne - kręcenie korbami znane z Miami - to śmiech na sali. Sprawny i najedzony kolarz kręci 400W. Niewolnik z korbą może wyciągnie 100W.

//Niewielki silnik parowy jest w stanie napędzać maszynę przędzalniczą i młyn jednocześnie. Drugi może napędzać odziarniarki i dmuchawy w kuźni oraz mechaniczne młoty do kucia.//
Już mówiłem znajdź chociaż jeden - to biały kruk. Przedsiębiorcy używają prądu bo w odróżnieniu od palenia pod kotłem unikają kilku przepisów (emisja) - no i jest to dzisiaj tańsze. Po co produkować silniki, na które nie ma chętnych ?
Z życia - Jay Leno poszukiwał silnika do jednego ze swoich parowych samochodów - skończyło się to tak, że jego zespół mechaników musiał odtworzyć brakujące części własnym wysiłkiem.

//Większość lekkiego przemysłu i cześć ciężkiego da się odtworzyć używając alternatywnych źródeł zasilania. //
Śmiała teoria, jakieś argumenty ? Ten lekki to odpuszczę ale co z częścią ciężkiego ?

//Nie potrzeba dziesiątek megawatów by produkować puszki z mięsem i amunicję.//
Pierwsze - błąd, drugie - amunicję może produkować grupa kobiet w szopie. Pod warunkiem, że mają części i podstawowe w produkcji narzędzia (np zaciskarkę do kołnierzy).

//Wystarczy kilka silników parowych i kilku ludzi do noszenia wiader z węglem.//
No ba albo wydłubać z żółwia reaktor - ta sama skala trudności. Najłatwiejsze co zdobyć z twojego przepisu to ludzie.

// To, że fabryczne komputery Moloch wirusami zajebał wcale nie znaczy, że nie da się produkować towarów. Nie będzie to wydajność produkcji porównywalna z przedwojeną, ale też nie będzie to durne rękodzielnictwo. //
Ależ da się produkować towary. Jest kilka hut, kopalń (federacja) są fabryki (NY) ale cała reszta to rzemieślnicza lub całkowicie chałupnicza produkcja.

//Ponadto i tak większość dużych fabryk jest w Chinach i okolicach.//
Ale wiele zbyt wartościowych rzeczy by dawać w łapy Chińcom jest produkowana w cywilizowanym świecie i eksportowana a tylko składana przez małe, żółte rączki.

[ Dodano: 2007-12-19, 19:43 ]



Temat: Panel słoneczny Solara i jachtowa instalacja elektryczna.
[quote]Mam w domu baterię słoneczną Solara SM120M, 34 W, 1,78 A, 59 na 46 cm,
podłączoną do regulatora SR 135 TL i akumulatora żelowego 42 Ah,
naładowanego
w ok 60 do 70 procentach.
Co prawda brak teraz słońca, ale wczoraj gdy się pojawiło, przez okno
skierowałem baterię na zachodzące słońce. Prąd ładowania akumulatora wyniósł
ok 50 mA. Strasznie mało.
O zachodzie slonca to i tak dobrze.[/quote]
W nocy byloby jeszcze mniej;-)

[quote]Zaczynam mieć wątpliwości czy taka konkretna bateria tej wielkości będzie do
czegokolwiek przydatna. Na pełnym słońcu powinna jednak dawać przyzwoitsze
prądy ładowania, liczyłem na ok 1A. Wiadomo, że ludzie montują na łódkach
baterie tej wielkości, mam pytanie o doświadczenia i obserwacje z praktyki,
co
to właściwie daje? Skoro się je widuje na jachtach, to chyba musi coś dawać,
np na zdjęciach pięknej łódki Jurka Sychuta widać baterię mniej więcej
takiej
wielkości, a znakomita instalacja na tej łódce jest skalkulowana bardzo
konkretnie, więc nie może to być dekoracja.
W pelnym sloncu zdecydowanie bedzie lepiej.[/quote]
Przyjmuje sie (follow Nigel Calder), ze jezeli maksymalne natezenie podane
przez producenta pomnozy sie przez 5 (czasem 4 lub 6 w zaleznosci od strefy
klimatycznej)
to uzyskamy dzienny prad ktory z takiej baterii mozna uzyskac.
W przypadku Twojego panela bedzie to ok. 8 A (moze byc troche wiecej a moze
byc duzo mniej w zaleznosci od pogody danego dnia, pory roku i umieszczenia
baterii na lodce, a takze diody w obwodzie i rodzaju zastosowanego regulatora)
[quote]Jak taką baterię montować, przykręcać czy kleić, czy raczej jedno i drugie?
Ja dla swoich baterii bede robil cos takiego:[/quote]
http://www.atomvoyages.com/projects/solartracker.htm
dobry projekt na popoludnie.
Ustawienie baterii wobec slonca moze sporo poprawic jej wydajnosc (albo
pogorszyc).
Generalnie nalezy unikac wszelkiego zacienienia, stad jedno z gorszych miejsc
to nadbudowka (cien od zagla).
Eksperymentujac z ustawieniem baterii i miernikiem mozesz sie o tym latwo
przekonac.

[quote]Podłączenie płyty do regulatora na stałe czy przez przełącznik? Regulatora
do
aku chyba nie może być na stałe, przez inny przełącznik?
Masz na mysli bypass?[/quote]
W przypadku zwyklych akumulatorow typu deep cycle tak bym wlasnie zrobil.
Akumulator zelowy czy tez AGM jest bardziej wrazliwy na przeladowanie wiec bym
nie ryzykowal. Chociaz przy takim malym panelu…
Generalnie panel ma sens. Mnie wystarczy 2*60W. No i moze jeszcze swoj
wiatrak naprawie. W przypadku potrzeby dluzszego uzycia elektronarzedzi zawsze
moge wspomoc sie alternatorem.
Ale inaczej nalezy podchodzic do autonomicznosci lodki uprawiajacej dluzsza
turystyke i spedzajcej 99% czasu zeglujac lub kotwiczac, a inaczej nalezy
popatrzec na wymagania pradowe jachtu ktory dosc czesto ma mozliwosc podpiecia
sie do sieci w odwiedzanych portach czy wlasnej marinie.
No i trzeba tez przymyslec jakie bedzie zapotrzebowanie na prad, czy tylko
swiatla i podstawowa elektronika czy tez elektryczna lodowka, autopilot,
komputer itp. zabawki i w zaleznosci od tego dobrac pojemnosc akumulatorow i
sposoby ich ladowania.
To tyle z mojego doswiadczenia.

Pozdrawiam

Maciej Rynkiewicz

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl



Temat: nadajnik w miejscu z brakiem zasilania solary czy turbiny wiatrowe?


| Zastanawiam się czy na wiezy, gdzie nie ma zasilania,
| jesli postawie coś takiego:
| http://www.solarus.pl/turbinywiatr.php
| to czy sprawdzi się taka turbina?
| mają się tam znajdować 4 AP
| czy ktoś się będzie oriętował? może ktoś z was przerabiał ten temat?
| urządzenia nie są drogie, tylko który model wybrac?
| czy taki wytarczy?http://www.solarus.pl/sls-el-500.php
| a moze cos takiego:http://www.solarus.pl/modulypv.php
Typ 3 łopatowy
Średnica wirnika 2.7 m
Moc nominalna 500 W
500 W do zasilania 4 AP ?


No fakt. są jeszcze 200 watowe


Po co komu zawodna mechanika, wibracje i nadmiar mocy.


Zawodna mechanika, wibracje? Ciekawe.


W Polsce jest wiele rejonow w ktorych wiatr nie wieje przez miesiac i
dluzej
i to z tego powodu farmy wiatrowe lokalizuje sie na polnocy, nad
morzem, na otwartych terenach.
Poza tym, tam gdzie potrzebna jest energia wiatrowa malej mocy, np. w
US do napedzania pompy w studni,
uzywa sie wirnikow rozetkowych, o malej srednicy, z duza iloscia
rozetek, o malym ciezarze, wlasnie po to aby wyeliminowac szkodliwe
wibracje.


Jakie wibracje? Taką ilość się stosuje żeby maksymalnie wykorzystać siłę
wiatru przy małej średnicy wiatraka. A i wyważać zanadto nie trzeba.


Przy wirnikach 3 lopatkowych mamy 3 bicia na 1 obrot.


Co wg Ciebie oznacza słowo "bicie" w tym przypadku? Sądzisz, że postawienie
śmigła z dwoma łopatami umieszczonymi symetrycznie wywoła dwa "bicia"? Do
tej pory myślałem, że jeśli takie śmigło byłoby niewyważone (przesunięty
środek ciężkości), to wywoła mniejsze lub większe chwianie przy niewielkiej
ilości obrotów lub drgania i rezonans przy dużej (np koła samochodu). Nijak
nie mogę sobie wyobrazić żeby środek ciężkości mógł znaleźć się w dwóch
miejscach jednocześnie (no chyba, że gdzieś zostanie zamknięty płyn -
analogia do jajka).


Znajac predkosc obrotowa latwo obliczyc czestotliwosc bicia wirnika.


Ale chyba nie mnoży się jej przez ilość łopat :-)


Zatem baterie sloneczne, to jedyne sensowne rozwiazanie.
Maszt niepotrzebny, bezobslugowosc, duzo nizsza cena.


Czymże jest jakaśtam bateria słoneczna wobec tak malowniczej rzeczy jaką
jest wiatrak :-) Ja jestem za wiatrakiem


Do montazu anten mozna wykorzystac budynki lub drzewa o przejrzystej
koronie.


Można, ale drzewa chyba tylko teoretycznie.


Jest tez inna technologia generowania energii, wykorzystujac rosnace
drzewa.


U nas niespotykane.


Najtansza, kilkuwatowa elektrownia watowa, to silnik krokowy z
wirnikiem.
Mozna wykorzystac do testow i pomiaru sily wiatru i okresow
bezwietrznych.


No to się raczej nie przyda, bo to do apeka miało być.

SOTB





Temat: nadajnik w miejscu z brakiem zasilania solary czy turbiny wiatrowe?


| Zastanawiam się czy na wiezy, gdzie nie ma zasilania,
| jesli postawie coś takiego:
| http://www.solarus.pl/turbinywiatr.php
| to czy sprawdzi się taka turbina?
| mają się tam znajdować 4 AP
| czy ktoś się będzie oriętował? może ktoś z was przerabiał ten temat?
| urządzenia nie są drogie, tylko który model wybrac?
| czy taki wytarczy?http://www.solarus.pl/sls-el-500.php
| a moze cos takiego:http://www.solarus.pl/modulypv.php
| Typ 3 łopatowy
| Średnica wirnika 2.7 m
| Moc nominalna 500 W
| 500 W do zasilania 4 AP ?

No fakt. są jeszcze 200 watowe

| Po co komu zawodna mechanika, wibracje i nadmiar mocy.

Zawodna mechanika, wibracje? Ciekawe.

| W Polsce jest wiele rejonow w ktorych wiatr nie wieje przez miesiac i
| dluzej
| i to z tego powodu farmy wiatrowe lokalizuje sie na polnocy, nad
| morzem, na otwartych terenach.
| Poza tym, tam gdzie potrzebna jest energia wiatrowa malej mocy, np. w
| US do napedzania pompy w studni,
| uzywa sie wirnikow rozetkowych, o malej srednicy, z duza iloscia
| rozetek, o malym ciezarze, wlasnie po to aby wyeliminowac szkodliwe
| wibracje.

Jakie wibracje? Taką ilość się stosuje żeby maksymalnie wykorzystać siłę
wiatru przy małej średnicy wiatraka. A i wyważać zanadto nie trzeba.

| Przy wirnikach 3 lopatkowych mamy 3 bicia na 1 obrot.

Co wg Ciebie oznacza słowo "bicie" w tym przypadku? Sądzisz, że postawienie
śmigła z dwoma łopatami umieszczonymi symetrycznie wywoła dwa "bicia"? Do
tej pory myślałem, że jeśli takie śmigło byłoby niewyważone (przesunięty
środek ciężkości), to wywoła mniejsze lub większe chwianie przy niewielkiej
ilości obrotów lub drgania i rezonans przy dużej (np koła samochodu). Nijak
nie mogę sobie wyobrazić żeby środek ciężkości mógł znaleźć się w dwóch
miejscach jednocześnie (no chyba, że gdzieś zostanie zamknięty płyn -
analogia do jajka).

| Znajac predkosc obrotowa latwo obliczyc czestotliwosc bicia wirnika.

Ale chyba nie mnoży się jej przez ilość łopat :-)

| Zatem baterie sloneczne, to jedyne sensowne rozwiazanie.
| Maszt niepotrzebny, bezobslugowosc, duzo nizsza cena.

Czymże jest jakaśtam bateria słoneczna wobec tak malowniczej rzeczy jaką
jest wiatrak :-) Ja jestem za wiatrakiem

| Do montazu anten mozna wykorzystac budynki lub drzewa o przejrzystej
| koronie.

Można, ale drzewa chyba tylko teoretycznie.

| Jest tez inna technologia generowania energii, wykorzystujac rosnace
| drzewa.

U nas niespotykane.

| Najtansza, kilkuwatowa elektrownia watowa, to silnik krokowy z
| wirnikiem.
| Mozna wykorzystac do testow i pomiaru sily wiatru i okresow
| bezwietrznych.

No to się raczej nie przyda, bo to do apeka miało być.

SOTB


A ten apek to jaka ma w koncu moc pobierana ?

Darius





Temat: Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...
Po pierwszym sezonie z baterią solarną, o której wspominałem wcześniej, mam następujące wnioski. Mam nadzieję, że będą one przydatne przy planowaniu własnych instalacji oraz posłużą jako przykład przed przystąpieniem do zakupów:

Lubię parkować przyczepą w zacienionych miejscach, dlatego montaż ogniwa na stałe na dachu zdecydowanie odpada. Pozostaje tylko wystawianie baterii na zewnątrz na kablu, co z kolei wiąże się z dużym ryzykiem jej utraty.

Zdecydowanie nie polecam montowania baterii na płasko. Z praktyki wiem, że pod kątem 90 stopni w kierunku słońca ma ona najlepszy zysk promieni słonecznych. Trzeba także podążać baterią za słońcem, tak by promienie słoneczne padały pod kątem prostym możliwie jak najdłużej aby ten zysk był maksymalny przez cały czas (wcale nie musi ale od tego zależy wielkosć pozyskiwanego prądu).

Nie bez znaczenia jest temperatura otoczenia - im wyższa tym ładowanie wyższe.

W tym roku, podczas moich wyjazdów było mało słonecznych dni, a temperatura też nie przekraczała 23 stopni, mimo tego uzyskałem ze swojego ogniwa maksymalnie 4.5 A prądu. Jednak w większość dni ładowanie było ok 1.5 - 2.5 A co zupełnie wystarczało na doładowanie strat po kilku dniach.

Myślę, że gdybym zamontował baterię na dachu (na płasko i stojąc w cieniu), pozyskiwana energia w ciągu całego dnia wystarczyłaby na doładowanie akumulatora wykorzystywanego do oświetlenia przyczepy i zasilania energooszczędnego TV 12V DC. Gorzej jednak w przypadku gdy dni słonecznych jest jeden na tydzień i dodatkowo często używa się napięcia 230V uzyskanego poprzez inverter sinusoidalny (popularnie nazywany przetwornicą).

Używając urządzeń o większej mocy bardzo szybko wpada się w pułapkę rozładowania akumulatora.

To własnie dlatego zrezygnowałem z montażu baterii na dachu. Ustawiając ogniwo optymalnie i wykorzystując maksymalnie energię słoneczną do produkcji prądu jestem w stanie naładować każdy ubytek energii.

Przykład: Odkurzacz o mocy 800W pobierze ok 67A prądu 12VDC, do tego trzeba doliczyć straty invertera (indywidualnie w zależności od jego jakosci). W moim wypadku zapotrzebowanie na prąd wynosi 75A.

Odkurzając 10 minut, zużyłem 12.5 Ah prądu 12VDC, ładując prądem ok 3.5A już po 3 i pół godzinach mam odrobione straty energii. Uzyskując maksymalnie 4.5A odrobię to w niecałe 3h, Jednak gdy bateria leży na płasko, w cieniu i przy niskiej temperaturze, ładowanie może nawet spaść do 0.5A a wtedy, żeby odrobić stratę to i doba mało!

Energia słoneczna to fajna sprawa, dobrze posiadać ogniwo dzięki któremu można mieć dostęp do prądu 12V DC i 230V AC o każdej porze i w każdym miejscu, naprawdę można czuć się niezależnym mogąc zatrzymywać się wszędzie. Niestety jest to jeszcze droga inwestycja. Bateria dużej mocy (min. 80W), akumulator dużej pojemności (min.100Ah), regulator napięcia (wysokoprądowy - min 15A), inverter (najlepiej o dużej mocy 1 - 2 KW - min. 500W), wszystkie te elementy sprawiają, że łączny koszt przekracza wartość nie jednej przyczepki.

Co do stosowania diod prostowniczych to nie są one konieczne o ile bateria jest już w nie wyposażona fabrycznie (moja jest).
A co do regulatora napięć, owszem powinien być, ale można też "uprawiać partyzantkę" monitorując napięcie na akumulatorze ale o tym już innym razem ;).

A jak wyglądają Wasze spostrzeżenia?

Pozdrawiam
PA weł



Temat: Luksemburskie fasady pod kontrolą
Pewnie nie raz zwróciła Waszą uwagę śmiała kolorystyka fasad luksemburskich domów. Zdarza się, że jaskrawe barwy sąsiadujących budynków, delikatnie mówiąc, nie bardzo się ze sobą komponują. Czy właściciele mają całkowitą swobodę w zakresie doboru wystroju zewnętrznego swoich nieruchomości, czy też władze dbają o choćby podstawową spójność estetyczną naszych ulic? Okazuje się, że przynajmniej w niektórych dzielnicach stolicy służby urbanistyczne magistratu mogą ukrócić zbyt ekscentryczne zapędy dekoratorskie kamieniczników. Przemalowanie fasady domu w tzw. sektorze chronionym (secteur protégé) lub szczególnym zespole architektonicznym (ensemble sensible) musi być uzgodnione z właściwym urzędem (Service de l'urbanisme et du développement urbain w gminie Luksemburg).

Większe restrykcje obowiązują w sektorach chronionych - zezwolenie jest tu potrzebne na każdą zmianę zewnętrznego wyglądu budynku, taką jak wstawienie nowych okien czy remont dachu. Niemile widziane jest dekorowanie budynków elementami niepasującymi do charakteru otoczenia, czego ilustracją może być przypadek pomysłowego właściciela restauracji na Starym Mieście, który został zmuszony do usunięcia deski surfingowej zdobiącej fasadę lokalu. W tym przypadku odwrócenie zmian prawdopodobnie nie było zbyt trudne, jednak gdy władze nakażą przemalować świeżo odnowioną elewację w bardziej gustownym kolorze, nieznajomość przepisów może okazać się dosyć kosztowna. Z kolei ten, kto zawczasu uzgodni kolor fasady z gminą, może liczyć na jej dotację. Dlatego zanim podejmiemy się remontu domu, lepiej upewnić się, czy nasze włości nie leżą w strefie objętej ograniczeniami. Sektory chronione znajdują się na Starym Mieście, Ville Haute, w okolicach Gare, Parc de la Ville, na płaskowyżach Rham i Bourbon oraz w dolinach Alzety i Pétrusse. Szczegółowe informacje o granicach tych obszarów i warunkach obowiązujących w każdym z nich można uzyskać we wspomnianej Service de l'urbanisme (3, rue du Laboratoire). Przykładowo w dolinach obu rzek należy używać materiałów budowlanych tradycyjnie stosowanych w tych rejonach, np. nie można montować lustrzanych fasad, a nowy dach musi stylistycznie pasować do dachów sąsiednich budynków. Gmina może także zażądać pomalowania okien na określony kolor.

Trochę więcej swobody mają właściciele domów położonych w ensembles sensibles. Są to ciągi ulic i zespoły budynków, które uznano za warte objęcia ochroną jako całość, aby zachować proporcje i atmosferę miasta oraz jego obszary zielone. Takie szczególne strefy znajdują się głównie na Limpertsbergu, na Merl/Belair, w Bonnevoie i Gare. Głównym ograniczeniem obowiązującym w tych miejscach jest konieczność uzyskania zgody gminy na zmianę koloru fasady.

Znacznie większy upust swojej fantazji mogą dać posiadacze budynków położonych poza obszarami chronionymi. Przy przebudowie, powiększeniu domu czy instalacji reklamy świetlnej wymagane jest pozwolenie na budowę, ale już wybór koloru fasady i materiału do wykończenia elewacji jest całkowicie dowolny – właściciel musi tylko przedłożyć tzw. Déclaration de travaux. Takie prace jak montaż anten satelitarnych czy baterii słonecznych nie wymagają żadnych formalności. Pozostaje więc liczyć na zmysł estetyczny i zdrowy rozsądek sąsiadów.

Źródło: wort.lu



Temat: Import lamp ulicznych LED - SP90, LU1, LU2, LU4, LU6, LU8
,,Diody LED zdecydowanie wyróżniają się spośród pozostałych źródeł światła długością życia. W zależności od poziomu generowanego promieniowania mogą w praktyce świecić od 50 000 do 100 000 godzin,, Konferencja Naukowo-techniczna Kraków 25.10.2007,,Energooszczędne oświetlenie w miastach i gminach'' dr Katarzyna Strzałka-Gołuszka EAliE AGH

A jak jest z trwałością lamp tradycyjnych?

Co do oszczędności - wkrótce przedstawię obliczenia, jednak:
Konferencja Naukowo-techniczna Kraków 25.10.2007 ,,Energooszczędne oświetlenie w miastach i gminach'' :

,,Małe zużycie energii przez diody LED zostało potwierdzone przez Stany Zjednoczone i Kanadę. Oszczędności energii uzyskane dzięki zastosowaniu omawianych żródeł śwaitła są szacowane w tych państwach na miliardy kilowatogodzin,, dr Katarzyna Strzałka-Gołuszka EAliE AGH

Oszczędność 50% energii jest główną zaletą naszych lamp LED. Jednak mają one wiele innych cech. Na tej samej konferencji Andrzej Wiśniewski z Politechniki Warszawskiej powiedział: ,,Diody elektroluminescencyjne należą do najnowocześniejszych typów źródeł światła, charakteryzują się bardzo wysoką trwałością, wysoką skutecznością świetlną, dużą
odpornością na wstrząsy i wibracje, brak promieniowania UV i IR w wytwarzanym świetle,,

Więcej cech, które wyraźnie wskazują na wyższość lamp LED nad tradycyjnymi żródłami światła znajdziesz w załączniku:

1.Rewolucyjny system oświetlenia – pierwszy poświęcony światu system optyczny, który dzięki zastosowaniu prostokątnego układu LED pozwala uzyskać doskonałą kontrolę nad snopem światła;

2.Unikalny układ diod LED ogranicza rozproszenie światła przez co redukuje jego straty. Uproszczona budowa lampy LED redukuje jej ciężar;

3.Prosty montaż – przemyślany projekt mocowania uchwytu lampy z słupem lampy. Na tym samym słupie, na którym dotychczas znajdowała się lampa sodowa, halogenowa czy rtęciowa można z łatwością (bez przeróbek) zamontować naszą lampę LED;

4.Rotacja lampy o 360° - nawet po całkowitym zaciśnięciu obejmy można obracać lampę dla zapewnienia idealnego rozkładu światła;

5.Inteligentny system kontroli napięcia – zapobiega skokom, zapewniając stałe napięcie chroni nasze lampy LED;

6.Brak efektu niekorzystnego efektu oślepiania – zwiększa komfort, zwiększa bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, zmniejsza liczbę wypadków. Nasze lampy LED w pełni zasługują na miano ,,technologia dla ludzkości'';

7.Lampy zaprojektowane do oświetlenia ulic, chodników i placów. Nie oświetlają obszaru poza wyznaczonym, dzięki łatwej regulacji kierunku padania snopa światła;

8.Brak wysokiego napięcia – brak efektu przyciągania kurzu i zaciemniania światła;

9.Praca w niskiej temperaturze – przeciwdziała zażółceniu i spadkowi światłości a w konsekwencji wydłuża trwałość lampy;

10.Lampy włączają się bez opóźnienia - natychmiast osiągając pełną jasność. Cecha ta eliminuje długotrwały proces włączania oświetlenia tradycyjnego;

11.Praca niskonapięciowa – w przeciwieństwie do lamp LED, w lampach tradycyjnych skok napięcia o więcej niż 7% powoduje zmniejszenie jasności światła i zmniejszenie trwałości lampy;

12.Brak migotania – eliminuje zmęczenie wzroku;

13.Lampy są odporne na uderzenia, wstrząsy. Brak promieniowania UV i podczerwonego. Brak elementów szklanych przeciwdziała uszkodzeniom i zwiększa bezpieczeństwo użytkowania;

14.Wysoki indeks koloru – ładna barwa światła aby uwidocznić prawdziwe kolory otoczenia i aby zwiększyć jasność;

15.Możliwość regulacji temperatury barwy – tak aby sprostać różnym potrzebom. Eliminuje niską temperaturę barwy lampy sodowej, która powoduje stany hipnotyczne oraz wysoką temperaturę barwy, charakterystyczną dla lamp rtęciowych, która powoduje stany depresyjne;

16.Gigantyczna oszczędność energii – 50% - 80% w stosunku do tradycyjnych lamp;

17.Duża trwałość – do 50 000 godzin pracy. Przy pracy 10 godzin na dobę trwałość oblicza się na 13 lat czyli 5 – 10 razy dłużej od tradycyjnych źródeł światła;

18.Ekologiczne rozwiązanie – wolne od wycieków, wolne od rtęci. Całkowity brak zanieczyszczenia środowiska naturalnego;

19.Brak zanieczyszczenia sieci energetycznej – współczynnik mocy ≥ 0,9. Całkowite zniekształcenie harmoniczne THD≤ 20%;

20.Współczynnik EMI zgodny ze standardami światowymi. Redukuje straty energii;

21.Możliwość połączenia lampy z baterią słoneczną – tak aby osiągnąć maksymalne oszczędności i zadowolić użytkowników;

22.Wysoka sprawność luminescencyjna.



Temat: Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...
Czytając tą zagmatwaną dyskusję postanowiłem dodać swoje trzy grosze.
Wyjaśnię, że jestem praktykiem a nie teoretykiem – co należy odczytywać/rozumieć tylko w taki sposób, że opisuję swoje spostrzeżenia oraz wyciągnięte wnioski dopiero po sprawdzeniu i przeanalizowaniu wszystkiego w praktyce, wyłącznie na swoim własnym przykładzie. Nie oznacza to, że moje spostrzeżenia są uniwersalne i właściwe w każdym przypadku! Jak wspominałem, każdy z nas ma inną przyczepę inny samochód i należy starać się zachowując podstawowe zasady bezpieczeństwa, optymalnie dopasować się do posiadanego sprzętu.

Bezwzględnie należy pamiętać, że modyfikacje ignorujące podstawowe zasady bezpieczeństwa , dokonywane często na własną rękę, mogą być niebezpieczne i grożą pożarem instalacji elektrycznej a w konsekwencji zniszczeniem samochodu lub też przyczepy.

Niezależnie od tego, przed przystąpieniem do jakichkolwiek modyfikacji czy przeróbek instalacji elektrycznych przyczepy jak i samochodu (w tym kontekście pod kątem przygotowania ich do montażu akumulatora i baterii słonecznych), należy zadać sobie pytanie z jakim maksymalnym natężeniem prądu będziemy pracować. Optymalnym i zalecanym dla większości z nas będzie prąd o natężeniu 15A oczywiście w przypadku prądu stałego 12V. Takie natężenie prądu (max.) dopuszcza norma DIN/ISO 11446 stosowana przy projektowaniu instalacji elektrycznych współczesnych samochodów.

Sprawą pierwszorzędną jest opomiarowanie swojej przyczepy (wszystkich urządzeń) i przeanalizowanie typowego dnia, w celu oszacowania dobowego zapotrzebowania energetycznego. Można to zrobić na dwa sposoby, spisując zużycie energii z tabliczek znamionowych urządzeń, żarówek itp., lub po prostu zmierzyć zużycie prądu miernikiem. Ja wybrałem ten drugi sposób uznając go za bardziej precyzyjny i miarodajny.

Załączyłem plik zawierający tabelki, w których wpiszemy pobór prądu swoich urządzeń (Tabela nr 1 dla zużycia prądu z tabliczek, Tabela nr 2 dla pomiarów), oraz przybliżony czas ich pracy (oczywiście w założeniu maks. czasu pracy/dobę). Mając po jednej stronie wartości w (A) – amperach, a po drugiej w godzinach (h) łatwo obliczyć ile (Ah) ile „amperogodzin” potrzebujemy tylko dla danego urządzenia. Polecam dokonać pomiarów dla każdego urządzenia z osobna i spisać je jedno pod drugim jak to proponuję w załączonych tabelkach. Na koniec pozostaje tylko zsumować ze sobą uzyskane wartości (Ah).

Aby zapobiec głębokiemu wyładowaniu akumulatora należy otrzymaną wartość przemnożyć przez współczynnik bezpieczeństwa, który dla akumulatora z serii „Energy” firmy ZAP wynosi 1.6. (taki akumulator planowałem zakupić i taki zakupiłem).

Należy pamiętać, że obliczyliśmy w ten sposób zapotrzebowanie dobowe dla wszystkich zmierzonych urządzeń. Mnożąc uzyskany wynik przez ilość dni dla których potrzebujemy zapasu prądu, otrzymamy minimalną pojemność akumulatora oznaczaną jako C5 (Ah).

Z tak wykonanych obliczeń otrzymamy odpowiedź na pytanie – jakiej pojemności akumulator zastosować w przyczepie.



Temat: Nawigacja GPS
Witam
Uzywam Mio169 z Automapa na oryginalnym uchwycie zamocowanym na przyssawce do szyby (Hornet S) od 2 lat. Nigdy nie zdazylo mi sie ze uchwyt sie odessal . Z wlasnego doswiadczenia:
- Im wiekszy LCD tym lepiej, ze wzgledu na to ze jazda moto duzo bardziej rozprasza niz autem i nie ma czasu na gapienie sie w ekran. Dobra folia antyodblaskowa troche poprawia kontrast co przy slonecznej pogodzie jest przydatne, ale mozna sie bez tego obejsc. Jezdzilem troche z Mio P550 w ktorym jest wyswietlacz o wiekszym kontrascie i i tu moznaby sie bez folii zupelnie obejsc.
- uzywam zwyklych przewodowych sluchawek z jakiegos starego discmana philipsa i wydaje mi sie ze to rozwiazanie zupelnie wystarcza. Jezdze w integralu i kominiarce i nie mam zadnych problemow z uwieraniem w uszy. Jak zsiadam to odlaczam kabel bez zdejmowania kasku i ide np zaplacic za wache. Sluchawka bluetooth ze wzgledu na rozmiar wymaga raczej wydlubania czesci styroporu z kasku. Probowalem czy sie zmiesci jakas nokiowska i samsunga i nie dalo rady. Jak dziala BT na moto nie wiem, nie uzywalem. Kabel miedzy nawi a sluchawkami nie przeszkadza w jezdzie i dynda sobie, pod warunkiem ze nie jest za krotki/dlugi.
- Nie ma wiekszego znaczenia jakiego urzadzenia uzywamy (chodzi mi o PDA), wazne sa mapy. Na Mio 168, 169 i P550 bateria starcza na ok 3-4h, Automapa dziala identycznie (sprawdzalem w aucie maja wszystkie 3 przyssane do szyby), z tym ze na P550 w wysokich zabudowaniach i po kluczeniu po osiedlowych uliczkach szybciej sie GPS odnajdywal. W Asusie A636 i jeszcze jakims wyzszym modelu mapa laduje sie troche szybciej i podobnie jest z lokalizacja satelit, ale nie jest to roznica rzedu minut, raczej kilku- kilkudziesieciu sekund.
- Jezdzilem jakis czas z:
TomTomem (kiepskie pokrycie drog poza wiekszymi aglomeracjami, tzn wszystko ok poki
nie zjedziemy z glownej drogi)
Desinatorem (Bardzo dobre mapy Europy zachodniej, polska niby ok, ale blizej mu do TomToma niz Automapy)
Igo (dosyc dobra mapa Polski, ale interfejs jakis taki nieprzyjazny na moto, ja sie nie moglem przyzwyczaic)
Automapa (na Polske bezkonkurencyjna, mapy Europy wydaja sie dosyc dokladne ale nie jezdzilem jeszcze, interfejs bez zarzutow i w starej wersji 3.9.7 jak i 4 wzwyz). W tym roku wybieram sie na Chorwacje wiec sprawdze jak dzialaja mapy Europy w Automapie.
Mapy trzeba objezdzic przed jakims dalszym wyjazdem i wybrac samemu co najbardziej pasuje.

- Odnosnie uchwytu: wg mnie wystarcza na codzien przyssawka do szyby, z tym ze trzeba oprzec krawedz uchwyty/GPSa o szybe bo wpadaja w drgania co troche utrudnia nawigacje. Niestety raz zrobilem to troche za mocno i po jezdzie okazalo sie ze gorna krawedz szyby o ktora opieral sie GPS popekala . Mam teraz w planie kupic uchwyt na kierownice (rowerowy) to napisze jak takie rozwiazanie sie sprawuje.

Poza tym to jezdzilem w sumie pare dni przy roznym deszczu i nie bylo problemow z zalewaniem PDA. Pare kropel zawsze spadnie, ale schowanie za szyba i ped wiatru dosyc skutecznie oslania nawi. Nie jezdzilem w deszczu po miescie, nie stawalem na swiatlach bo wiadomo jak by sie to moglo skonczyc. W takiej sytuacji schowalem nawi do przedniej kieszeni w kurtce i jechalem ze sluchawek. Ale...wg mnie sensowna jest jazda z mapa i sluchawkami. Same komunikaty glosowe lub sam obraz to troche malo przy szybkosci poruszania sie na moto. Na poczatku nieraz zdazalo mi sie przeleciec skrzyzowanie gapiac sie tylko w ekran.
Nie uzywam ladowarki z gniazda zapalniczki, a tzw. zasilacza bateryjnego. 4 paluszki aku w plastikowej obudowie z wlacznikiem, podlaczane w gniazdo ladowania w PDA. Takie o pojemnosci 2500mAh starczaja na jakies 3 pelne ladowania. Kosztuje to na Allegro jakies 40-50 zl, ja kupielm takie cos w sklepie elektronicznym z 5 zeta i dolutowalem odpowiednia koncowke. Wyglada to tak ze wrzucam to do tankbaga, podlaczam do PDA i przy naladowanej baterii mozna w sumie jechac ok 12h. Jak baterie padna to je po prostu wymieniam. Gniazdo zapalniczki rozwiazuje problem ale mi sie nie chcialo go montowac.

Jak ktos ma pytania to chetnie odpowiem.



Temat: Gadżety
Nienazwany Projekt Sir Cedrica Corneliusa Badgerhill, znany dziś jako irracjonalny fotothaumiczne urządzenie celownicze ( alfheimski skrót IFTD)

Sir Badgerhill, był znanym teoretykiem alfeheimskiego świata naukowego. Jego, jak mówili jego koledzy, "ekscentryczne" rozważania, mieszające filozofię z thaumologią teoretyczną, przyniosły mu specyficzną sławę. Był uważany za niezwykłego, aczkolwiek sympatycznego dziwaka, a jego osobę uczczono nawet akademickim powiedzeniem - "To be mad as a badgerhill").
Jedna z jego niesamowitych teorii głosiła, że coś, co mogło by istnieć spełniajac warunki thaumologii, ale w danym momencie nie istnieje, znajduje się (czyli - istnieje) na równoległej płąszczyźnie rzeczywistości, z którą nasza ma dość dobre połączenie, i nic nie stoi na przeszkodzie, by z niego skorzystać.
Oczywiście nikt mu nie uwierzył (koledzy po fachu byli już przyzwyczajeni do jego pomysłów) i nta historia by się zakończyła, gdyby nie pewien znudzony akwitański arystokrata, który postanowił sfinansować badania Badgerhilla.
Nasz naukowiec stworzył niezwykłe urządzenie, opierajace się na dobrze znanej zasadzie skupiania promieni słonecznych (a dokładniej thaumofotonów) w jednym punckie, przy pomocy magicznej soczewki (urzadzenie to bylo w tamtych czasch duże i nieporęczne, wymagało też duzej ilości many). Powstawał mały czerwony punkcik, który oświetlał materialny przedmiot.
Urządzenie Badgerhilla było podobne, tyle, że jego soczewka wcale nie świeciła - małe ogniwo magiczne zakłucało jego działanie. Ogniwo to zostało sprzężone ze specjalnym okularem (nazwanym po śmierci twórcy Irracjonalnym Okularem Badgerhilla), dostrojonym do rodzaju zakłóceń i promieniowania thaumicznego tła. Co się okazało? Że nieistniejący promień tworzy nieistniejącą plamkę na obiekcie, i ta niestniejąca plamka jest widoczna w okularze!
Wynalazek jednak nie spotkał się z zainteresowaniem innych naukowców (którzy wietrzyli w tym jakieś oszustwo, albo po prostu nie mogli uwierzyć, że Badgerhillowi się coś udało) a i sam Badgerhill szybko o nim zapomniał, gnając w kierunku innej, jeszcze bardziej zwariowanej teorii. Natomiast sponsor papiery patentowe erzucił na dno szafy i tyle nigdy ich stamtąd nie wyjął.
I znowu, można by pomyśleć, że historia ma się ku końcowi. Ale jednak nie. Syn owego bogatego sponsora, przeżywając chwilowe problemy finansowe, sprzedał patent koncernowi Wolsung za śmiesznie niską cenę. Technologia poszła naprzód, i teraz potrzebna aparatura była o wiele mniejsza (wielkości sporego, domowego teleskopu) jak i zasilanie było łatwiejsze (thaumiczna klatka Fudge'a utrzymująca "złapane" thaumofotony) więc i cały projekt czekał tylko na prakyczne zastosowanie. I doczekał się. Wydział wojskowy zastosował IFTD w behemotach bojowych uzbrojonych w płaskotorową broń dalekiego zasiegu, zastępując w ten sposób zwykłe celowniki mechaniczne.

Powyższy wynalazek wzorowany na celownikach kolimatorowych (Red Dot) - oczywiście w naszym świecie działają inaczej ( są o wiele prostesze i mniejsze), ale efekt jest podobny (widzisz kropkę, kórej nie ma ).

LuftshĂźtzrakete "GrashĂźpfer"

Choć w początkowej fazie Wojny Wotania dysponowała sporymi siałami powietrznymi, porażka w Bitwie o Alfheim i kolejne przegrane starcia lotnicze spowodowały znacznie uszczuplenie eskadr wotańskich wiwern i Luftschiffe (sterowców). Alfheim dominował w powietrzu, więc Oberkommando der Luftwaffe rozpoczęło prace nad bronią, zdolną skutecznie zwalczać alfheimskie airships.
Jak wiadomo sterowce są świetnie chronione od boków i dna (m.in. tarczami magicnzymi i grubym pancerzem), tak więc konwencjonalna artyleria p-lot, by była efektywna, musi być grupowana w duże baterie, które są widoczne i łatwe do zbombardowania.
Projekt zakłądał więc, że broń musi atakować z góry, i być wstanie jednym pociskiem zniszczyć sterowiec, by budowanie baterii nie było konieczne.
Na skutek badań powstały wyrzutnie Konik Polny - pociski rakietowe wyrzucały jednostkę wysoko w powietrze, ponad wrogie sterowce. Następnie ta, wyspoarzona w proste przyrządy optyczne i ograniczoną golemiczną inteligencję, spadała na największy (patrząc perspektywicznie) obiekt na niebie. Słaby pancerz górnej pokrywy sterowca i zaskoczenie, spowodowane wprowadzeniem nowej broni sopowodowały, że Alfheim stracił kilka bardzo ważnych pancerników powietrznych.
Niestety długi oraz skomplikowany proces montażu jak i przygotowywania rakiet do startu, o wielkich kosztach podukcji nie wspominając powodował, że były one używane bardzo rzadko, choć zawsze z dobrymi efektami (podobno bardziej zaawansowane modele, wyposarzone w skuteczniejsze systemy naprowadzania i kontroli lotu, były w stanie skutecznie razić smoki).
Po wojnie trafiły one na uzbrojenie większości państw i stanowią ważną część parasola przeciwlotniczego, chorniącego najważniejsze obiekty - nadal są zbyt drogie, by stosować je masowo.

Pomysł własny




Strona 1 z 2 • Wyszukiwarka znalazła 66 wypowiedzi • 1, 2
 
Copyright 2006 MySite. Designed by Web Page Templates